Published weekly by the Media Council of Kenya

Search
Viewpoint
To the Editor
Pen Cop
Off The Beat
Misinformation
Mediascape
Media Review
Media Monitoring
Literary Vignettes
Letter to the Editor
Guest Column
Fact Checking
Fact Check
Editorial
Editor's Pick
EAC Media Review
Council Brief
Book Review
Edit Template

Catholic bishops did not condemn Duale over ‘cult’ claim

Lucy Mwangi and Jacob Nyongesa

  1. A tweet by Elgeyo Marakwet Senator Kipchumba Murkomen on August 12 claiming that ODM leader Raila Odinga referred to low-income Kenyans as “takataka” (garbage) was taken out of context and thus misleading. On its Twitter account, the United Democratic Alliance party made similar claims. However, a close examination of the video and its content and comments by Raila revealed that he was misquoted; he simply stated that one should not hoodwink people without a bigger agenda.

 

2. A tweet claiming that Kilifi Governor Amason Kingi resigned from the Orange Democratic Movement is fake. On August 10, Kingi was replaced as the ODM’s county party chairman. Kingi, who is serving his second and final term as governor, has been a leading advocate for the formation of a party that would bring together politicians from the Coast in order to have a strong voice in the 2022 general election. The Kilifi Governor took to Twitter to inform the public that he had been replaced as the ODM county chairman.

3. A press release posted on Twitter by controversial blogger Ronoh Cornelius claiming that Garissa Township MP Aden Duale had 72 hours to apologize to the Catholic Church is fake. Duale was on Citizen TV’s JKL Show on Thursday, August 12, when he made remarks comparing the ODM party’s structure to that of the Catholic Church. The outspoken Northeastern politician claimed both were “cults”. Duale clarified on Twitter that he was referring to the ODM as a cult, not the Catholic church, after receiving harsh criticism from Catholics and other Kenyans for his negative remarks. A review of The Kenya Conference of Catholic Bishops (KCCB)’s social media accounts revealed that the claim about Aden Duale’s remarks had not been posted.

 

4. A claim in a video clip circulating on social media alleging a robbery on Kenyan streets is fake. In the video, a man is seen walking down the street peacefully. Four men walking in the opposite direction walk slowly, and one of them strangles the man and drags him into a corner and roughs him up. Looking closely at the clip, the code on the corner shop is 012, which is Pretoria’s regional code, one of South Africa’s three capital cities, not Kenya’s, which is 254. Using the Amnesty YouTube Data viewer tool, we discovered that the video was posted on an online channel indicating that the incident occurred over a week ago in Sunnyside, South Africa.

5. A tweet posted on Monday, August 9, by news app Opera News claiming that Inooro FM radio presenter Anne Wamuratha is dead is fake. A number of fans took to social media to express their grief over the reported death, with no further details on the cause provided in the post. A look through Inooro FM’s Facebook and Twitter timelines reveals that the presenter has continued to carry out her duties. On August 12, the presenter went to Kirinyaga County for a women’s meeting with Kirinyaga Woman Rep Purity Wangui Ngirici.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share this post

Sign up for the Media Observer

Weekly Newsletter

By signing up, you agree to our Privacy Policy

Scroll to Top